Under 3 dagar i april 2022 har vi fått besök av elever från årskurs 4, 5 och 6 i Barkarö skola. Det var ett fantastiskt gäng glada, nyfikna och intresserade ungdomar. Genom dessa studiebesök hoppas vi kunna inspirera och bidra till ökade förståelse för historia, djur och natur. Det kändes extra kul att dela med oss av Fullerös unika kulturarv till elever från den skola där både Carl Johan, den nuvarande innehavaren av Fullerö, samt hans son Carl gick som barn. Eleverna cyklade hit från Barkarö i långa led. I varje årskurs var det ca 30-40 elever så vi fick dela in dem i tre grupper som roterade mellan tre olika “stationer”.
På den första stationen fick eleverna en guidad visning av Carl inne i Fullerö slott där de bland annat fick lära sig om slottets historia, vilka personer som bott där, deras relation till Barkarö, var konsten kommer ifrån, hur den undgick att förstöras under rysshärjningarna och andra intressanta detaljer som t ex vem som uppfann kakelugnen, i vilket syfte och hur den fungerar invändigt.
På den andra stationen fick eleverna hälsa på djuren under ledning av gårdsmästare Claes som också berättade om vad det innebär att driva ett ekologiskt djur- och jordbruk. För många var besökets höjdpunkt när de fick mata korna och klappa lammen som bara är några veckor gamla.
På den tredje stationen fick eleverna gå på en tipspromenad genom slottsparken där de bland annat fick lära sig om lindarna, mistlarna, dubbeltrasten, gammeleken, Fullerö-äpplet, byggnadsminnen, FAUs milstenar mm.
Till slut samlades vi alla tillsammans i det gamla sädesmagasinet för lite kakor, saft och en sista uppgift. På 1700-talet besökte den kända svenska poeten Hedvig Charlotta Nordenflycht Fullerö under flera somrar och skrev fina dikter om Fullerö. Till hennes ära bad vi de elever som ville att skriva en kort dikt om sitt eget besök på Fullerö. Här är några exempel på elevernas kreativitet:
Jag tog mitt pick och pack och cyklade hit.
Sen hade vi tipspromenad. Vi sprang hit och dit.
Sen klappade vi djuren. De gillade inte mig, men det är okej.
Vi lärde oss historia om ett hus av trä.
Vi sprang upp och ner
för trappor så jag fick ont i mitt knä.
Elev i årskurs 5
Historien fortsätter i en
evighet och slutar aldrig
men nu är vi i alla fall
en del av den för evigt
Elev i årskurs 6
På Fullerö finns det kor, får, hundar och slott.
Fika har vi fått.
Elev i årskurs 4
Det var kul att träffa fåren, nu på våren.
Åh var försiktig så att du inte får en ko-puss,
för då tycker killarna att du är sus =)
Elev i årskurs 5
Hjulen snurrar. Benen trampar.
1. 2. 3. uppdelad.
En slick av en ko
är inte samma sak som att känna på lammhorn.
Elev i årskurs 5
Vi fick hålla lamm i våran famn och det gick galant
Elev i årskurs 5
Det här var kul, jag hade tur
man märkte våren när jag klappade fåren.
Elev i årskurs 5
Besöket på Fullerö var bra
Vi fick kakor gjorda av chockla’
När det var vår
fick vi hälsa på får.
Elev i 6e klass
Kor och lamm får man klappa
men man får inte hoppa i trappa
Elev i årskurs 6
Rosor är röda, violer är blå
Fullerö slott vill jag bo på
Elev i årskurs 6
Här vill jag bo
för det finns spöken som säger booo!
Elev i årskurs 4
Tody är fluffig, Bella är len.
Samma med fåren och kornas päls.
Historia är kul och spännande
speciellt när man själv är i de 😉
Alla djur är söta, men kan vara blöta.
Gården var kul, och INTE ful.
Elev i årskurs 5
This slott is so hot!
Elev i årskurs 4
Kossorna var söta, lammen var små
Fullerö är det ända jag tänker på.
Hos kossorna luktade det illa, men de var snälla.
Hos lammen var det mörkt, men det var inte dumt.
Anders bagge var där, men han sjöng sådär.
Elev i årskurs 6
Även om det här är platsen där jag bor,
Även om jag har blivit trött på kor,
Så är min kärlek till Fullerö väldigt stor
Elev i årskurs 6
Det var väldigt kul här.
Fåren och korna var VÄLDIGT SÖTA.
Det var intressant och höra historien om huset och sånt.
PS Tody var väldigt söt och fin!!
Elev i årskurs 5
Mycket fint att se! Speciellt elevernas dikter var fina att läsa. Roligt!!